Een video uit 1978. De Stichting MEMO had als motto: mens- en milieuvriendelijk ondernemen. Ze zette zich in voor het kleinschalig bedrijfsleven als tegenhanger van machtige multinationals. Handwerk, vakmanschap en arbeidsvreugde staan voorop bij deze ondernemingen, die producten leveren op het gebied van voeding, kleding, woning en vervoer.
In deze video vertelt Ad Vlems over de duurzame toepassingen in dit paviljoen. Zo is er voor de isolatie van de vloer glasschuim of glasgranulaat gebruikt. Een recyclingproduct dat in dit bouwproject voor de eerste keer in Nederland is toegepast als isolatiemateriaal. Bij de verbouwing van de Verblijfplaats in 2024 is dit ook gebruikt als vloerisolatie in de grote corridor.
De Club van Rome had net alarm geslagen, toen een groep idealisten in Boxtel de Kleine Aarde oprichtte. Op deze proefboerderij experimenteerden ze met een milieuvriendelijke manier van leven. Ze verbouwden hun eigen voedsel en probeerden zelf energie op te wekken. Hun initiatief sloeg onmiddellijk aan, al was er onderling veel strijd.
"Bij de laatste cursus (een groep middelbare scholieren en studenten uit Brabant) is het enthousiasme van twee Boxtelse deelnemers drijfveer geweest tot het schrijven van een ingezonden stuk in het (in Boxtel en wijde omgeving veelgelezen) Brabants Centrum, een onafhankelijk, niet commercieel nieuwsblad van het soort, dat wij overal zouden wensen: informatief, objectief en actueel. Het ingezonden stuk laten wij hier volgen, eerlijk gezegd wêl met een kleur op de wangen, want het gebeurt niet vaak, dat er zoveel jeugdig enthousiasme over ons projekt wordt uitgestort!"